Vandaag een iets andere blog dan jullie gewend zijn. Vandaag schrijf ik over MijnNami, vandaag schrijf ik over ons. We zijn een bedrijf, maar we zijn ook een gezin. Soms zijn deze grenzen moeilijk te zien. Soms weten wij ook niet meer waar we de grens moeten trekken. Ik denk dat mensen die geen zelfstandig ondernemer zijn of zijn geweest, niet volledig begrijpen hoe zwaar het kan zijn om een bedrijf op te starten. Zeker wanneer het hele gezin hierin mee gaat. Het eerste waar mensen vaak aan denken is: “Lekker je eigen uren indelen, ideaal!”. Dat dacht ik ook, maar deze munt heeft twee kanten. Het houdt ook in dat er geen werkdagen van 8 uur meer zijn. Soms zit er een pechdag tussen dat ik blij mag zijn als ik twee uurtjes werk gedaan krijg. Als thuisblijf moeder zorg ik ook voor mijn dochter. Als zij ziek is dan moet ik dingen anders inplannen, werken zit er op dat soort momenten niet in. Het is fijn dat ik er dan voor haar kan zijn. Daar ben ik dankbaar voor. Aan de andere kant… er zijn geen werkdagen van 8 uur meer. Hè dat zei je net toch ook al? Inderdaad, er zijn ook werkdagen van 12, 14, 16 of zelfs 18 uur. Deadlines moeten gehaald worden. Dat ons bedrijf voornamelijk online werkzaamheden doet, maakt het niet makkelijker. Er zijn geen 9 tot 5 dagen. Nee, dit is 24/7 en 7 dagen per week beschikbaar zijn.
Ach dat valt toch wel mee? Niet altijd. We krijgen klantvragen en telefoontjes op de gekste tijdstippen. Het is meerdere malen voorgekomen dat een klant na 3 uur ’s nachts om hulp vroeg. Toevallig werden wij wakker van het gepingel en hebben wij geholpen. Dat hoort erbij. We zijn dankbaar voor al onze klanten en we doen ons best om een goede service te verlenen. Dan steekt het als een klant op koningsdag (vrijdag) een vraag stelt en vervolgens op zaterdagochtend klaagt dat er nog geen reactie is geweest. We zijn een bedrijf, maar we zijn ook een gezin. Achter iedere service verlening zit een gezicht. Ik denk dat dit soms wel eens te snel uit het oog verloren wordt. Als je online koopt dan is dit onpersoonlijker dan wanneer je het face to face in de winkel bij iemand afrekent. Het is daardoor ook makkelijker om harder te zijn als iets niet naar wens is.

De zwaar onregelmatige tijden maakt het niet makkelijk om alles draaiend te houden. Het komt regelmatig voor dat ik tot 5 uur ’s ochtends werk. Ik zorg voor de inkopen, dus het is maar net met welk land ik op dat moment aan het onderhandelen ben en in welke tijdzone dat zit. Ik heb snel afgeleerd om niet te onderhandelen met mensen uit Amerika en uit China tegelijkertijd! Het is pittig als ik tot 5 uur ’s ochtends gewerkt heb, om een kort slaapje te doen en daarna weer mee te draaien in het gezin. Helaas heb ik nog geen toverstafje om de was en afwas weg te poefen. Dus dat moet ik dan toch echt zelf doen.
Ik stel zelf mijn werkschema op, ik deel zelf mijn uren in. In een jaar tijd heb ik twee webshops en het merk MijnNami opgezet. Dat lees je goed. In één jaar tijd. Ik denk dat dit genoeg indicatie is van hoe ik mijn uren indeel. Ergens diep van binnen zit bij mij het idee dat hoe meer ik in mijn bedrijfje stop, des te meer ik eruit kan halen. Ik doe dit voor mijn gezin. Ik wil ze alles geven wat ze maar willen. Daardoor verlies ik wel eens uit het oog dan ze soms alleen maar een partner of een mama willen. Soms moet ik een stapje terug doen en er gewoon zijn.
Alles wat ik niet kan of laat liggen wordt door mijn partner gedaan. Terwijl hij een baan heeft en 40 uur in de week werkt. Samen hebben we alles opgebouwd. Om een idee te geven van alle werkzaamheden die wij verrichten: websites en shops onderhoud, design van de sites/shops/flyers/advertenties/kaartjes, inkoop, custom producten ontwerpen, organisatie en inventarisatie van alle voorraad, social media management op 5 verschillende kanalen, wekelijkse blog, managen van brandreps, catalogussen maken voor onze producten, product video’s (youtube filmpjes) creëren, handgemaakte producten maken naar wens voor klanten, producten met naam maken voor klanten, kraamcadeaus samenstellen, productfoto’s maken, producten online zetten, product teksten schrijven en regelmatig updaten, 5 dagen per week alle pakketjes inpakken voor klanten die binnen zijn gekomen via één van de twee webshops of bol.com, klantcontact, groothandelcontact… De lijst gaat maar door. Een webshop is meer dan iedere dag een paar bestellingen inpakken. Het is zwaar, maar het is onze passie geworden. MijnNami is niet opgezet door een paar grote namen die ineens besloten dat ze een babymerk op de markt wilden brengen. MijnNami is opgezet door een moeder en een liefdevolle partner die geïnspireerd worden door een prachtige dochter.
Daarom heb ik vandaag besloten (met een beginnende longontsteking). Dat er een stapje terug genomen mag worden. Deze week doe ik het rustig aan. Volgende week is er weer een blog zoals jullie gewend zijn, met een dubbele giveaway! Excuses als er niet direct een reactie komt op jullie berichtjes of vragen. Deze week ben ik toe aan een kleine pauze. Afgelopen twee jaar hebben wij geen enkele dag vrij gehad van MijnNami of de webshops. Is die pauze dan eindelijk verdient? Maak je geen zorgen, er zal voor de klanten weinig veranderen. De pakketjes worden gewoon ingepakt, waarschijnlijk plan ik evengoed social media in, zodat iedereen kan genieten van onze producten. We zijn gewoon bereikbaar, maar misschien krijg je niet direct een reactie terug. Wij zijn er de afgelopen twee jaar nonstop voor jullie geweest, maar deze week vraag ik of jullie er ook voor ons kunnen zijn en ons een klein beetje ruimte kunnen geven en iets geduldiger kunnen zijn met alles omtrent MijnNami.
Heel veel liefs,
Anita